4 Ağustos 2012 Cumartesi

MARZİPAN …. Badem Ezmesi….Nefis Şekerlemeler

Merhabalar……..Evet yanlış  duymadınız bu yazı marzipan ile ilgili………
Kuzenime geçmiş olsun diye gittiğimde enişte ikram edince tanıştım bu şekerlemelerle ama adını bilmiyordum henüz……….kendisine sordum nerden buldun nerden aldın diye…..O da sağolsun söyledi………Veeeee hooooop ertesi hafta dükkandan alıp eve getirdim şirin şekerlemeleri.
Tabii ki kuzenden eve gelince internette araştırdım ve adını öğrendim….Marzipan!!! Şimdiden söylemem gerekirse kendim evde yapmıyorum denemedim ama zahmetli görünüyor. Gidip aldığım marzipanları sade yemek yanında özellikle Türk kahvensin yanında tercih ediyorum. Şiddetle tavsiye ederim.
Marzipan kelimesi Almanca'dan dilimize geçmiştir. Badem unu, pudra şekeri ve badem yağı su ile karıştırılarak elde edilmektedir. Sade marzipan karakteristik lezzetini, toplam badem içeriğinin ağırlıkça %4'ten %6'ya kadarını oluşturan acı bademden alır. Bu yüzden ülkemizde badem ezmesi olarak da adlandırılmaktadır, fakat şeker oranı daha yüksektir.

Değişken bir üründür; yumuşak ve esnek olduğu için oklava ile açılabilir, ekmeğin üzerine sürülebilecek kıvamdadır, istenilen formda da şekillendirmek mümkündür. Arzu edildiğinde renklendirici ve lezzet arttırıcıları da eklenebilmektedir. Tarihsel olarak bakıldığında marzipana eklenen lezzet arttırıcıların başında gül suyu gelmektedir.

Marzipanın Doğu'da, günümüz İran'ında ortaya çıktığı düşünülmektedir ve geçmişi en az M.S. 6. ve 7. yüzyıla dayanmaktadır. Avrupa ile haçlı seferleri sırasında veya bunun öncesinde de, ticaret sayesinde tanıştığı düşünülmektedir. Ortaçağda Avrupa’nın geniş bölümünde bilinen marzipan, çok miktarda şeker içerdiğinden ve o dönemde şekere her yerde ulaşılamadığından pahalı bir zevk olmuştur. Marzipan ortaçağda aynı zamanda ilaç olarak görülüyordu ve bu nedenle çoğunlukla eczacılar tarafından üretiliyordu. Amerika'nın keşfi ve şeker kamışının dünya çapında yetiştirilmesini takiben, Avrupa eskiye göre daha kolay şeker tedarik etmeye başladı. Sonuç olarak, şekerlemeciler marzipan üretimini üstlendi ve sade marzipan somununa el ile şekiller vererek ve figürler yaparak bir sanat haline getirdiler.
Marzipan bütün yıl boyunca bulunmasına rağmen, Avrupa kültüründe geleneksel olarak Aralık ayında (St. Nicholas Günü, (6 Aralık), Noel veya Yıl Başı Arifesi) veya Karnaval mevsimi boyunca yenilir. Bu yüzden aralık ayında satılan pek çok ucuz ürün marzipan değil persipandır. Persipan, bademin yerine kayısı veya şeftali çekirdeğinin kullanıldığı benzer bir üründür.

 İçeriği: AB kurallarına göre, marzipan en az %14 badem yağı içermeli, su içeriği ise en fazla %8.5 olmalıdır. Çoğu ülkede marzipanın badem miktarı en az %50 oranındadır. 100 gram marzipan için ortalama besin değeri tablosu;

Enerji    440 kcal
Protein    9 gram
Yağ     25 gram
Karbonhidrat    49 gram

 Üretimi: Marzipan ezmesi genellikle geleneksel yöntem kullanılarak üretilir: badem ve şeker karışımı öğütülür ve çıplak alev üstündeki kazanda kavrulur. Bu aşama esnasında şeker erir ve badem yağı serbest kalır ve ortaya yumuşak bir kütle çıkar. Dinlendirme ve soğutma periyodunu takiben, marzipan biçimlendirilebilir ve kullanılabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder